Az adóhatóság telefonos ügyintézési rendszere
Az adóhatóság telefonos ügyintézési rendszere Az APEH a már működő általános telefonos tájékoztató rendszere (TCC) mellé egy új, telefonon keresztül történő ügyintézést (ÜCC) is bevezetett, az ügyfelek egyedi ügyben történő tájékoztatására. Az adótitok sérelme nélkül is lehetővé tevő szolgáltatás 2009. július 1-jétől lehetséges. A telefonon történő ügyintézés feltétele, hogy az ügyfél rendelkezzen ügyfél azonosító számmal. Az ügyfél azonosító szám – mely a telefonáló egyértelmű beazonosítását szolgálja – az APEH által véletlenszerűen képzett 8 jegyű szám, melyet a területileg illetékes regionális igazgatóság adóalany-nyilvántartási szakterülete képez. Az azonosító szám megképzése a 09UK30 nyomtatvány benyújtása alapján történik, mely kezdeményezhető papíralapon (az APEH honlapján elérhető, majd onnan kinyomtatott, aláírt), vagy az Ügyfélkapun keresztül elektronikusan beküldött kérelemmel. Az ügyfél azonosító szám ún. „zsebes borítékban” kerül kiküldésre, ajánlott küldeményként, mely során az ügyfél értesítést kap az alkalmazhatóság időtartamáról is. A magánszemély saját nevében és meghatalmazottként is eljárhat. Amennyiben saját ügyében jár el akkor a telefonáló egyedi beazonosítása az adóazonosítójával és ügyfél azonosító számával történik. Amennyiben képviselőként, más nevében jár el, akkor meg kell adnia a meghatalmazó adószámát vagy adóazonosítóját is. A meghatalmazotti jogosultságot a T180-as adatlapon kell bejelenteni, melynek szerepelnie kell az adóhatóság törzsnyilvántartásában. A telefonos egyedi ügyek intézésnek köre: - adóalany-nyilvántartással kapcsolatos ügyintézés, tájékoztatás (képviseleti regisztráció, állandó meghatalmazás, adózói törzsadatok, változásbejelentés) - folyószámlával kapcsolatos ügyintézés (folyószámla kivonat, folyószámlák közötti átvezetés) - bevallással kapcsolatos ügyintézés (bevallások javítása az ügyfél személyes jelenlétét nem igénylő hiba esetén) - meggyőződés az ellenőrzés tényéről, az ellenőrzést végző személyazonosságáról, és megbízásának érvényességéről - meggyőződés tagállami partner közösségi adószámának érvényességéről. A telefonbeszélgetés rögzítésre kerül és elévülési időn belül megőrzésre kerül. A rögzített beszélgetés automatikusan képzett iktatószámot kap, melyről az ügyfél sms-ben, e-mailben, vagy a beszélgetés végén géphang általi beolvasással értesülhet. Hívószámok - belföldről: 40/20-21-22 (kék szám, helyi beszélgetés tarifával hívható) - külföldről: